Mallorca 2013

Mitt första träningsläger med Team Kungälv är till ända. Lufthansa hade vänligheten att uppgradera hemresan till business class. Därmed fick man ett flott avslut på veckan med 685 km (6 cykeldagar).

Skärtorsdagen innebar cykelmeck och 34 km korttur för att kontrollera allt, däribland Tyr C55. Helt ny Team Kungälv outfit. Smäcker och snygg. Efter en fantastisk frukost som skulle upprepa sig i 6 dagar, var det på långfredagen samling och avfärd 09.30. En rejäl tur med Soller, Orient och ett antal stigningar till. Team kompis Marcus verkade sprallig, själv ville man inte vara sämre, så de flesta backarna avverkades på 85-95% av maxpuls. Nästan 5 h i sadeln, 142 km var en väckarklocka.

På lördagen var ambitionen att köra platt. Efter lite förvirring på 90 km/h vägar träffade vi rätt på de småvägar Mallorca är bejublat för. Målet var Randa backen (5 km). Här försökte jag att sprätta upp till klostret, blev inte av med Mr. M och spurten var i princip genom porten. Väl där kvalitetskaffe och bild för detta inlägg. Denna dag började därefter rutinen med after burger och rejäl glass. Ingen viktminskning på denna resa. På söndagen kom hemlängtan efter familj. Dagens lugna pass var för vekt för att skingra de tankarna. Långa läger är således inget för Mig.

Regnet fördröjde start på måndagen. Väl igång körde jag och Mr. M fokuserat till första backen vid Lluc. Mr. M tog överraskande resolut täten och grillade mig. Fick släppa lucka och efter knappa 20 min var vi på toppen. Som vanligt cirkus vid detta Tankstelle. Sa Calobra var nästa stop. Efter en kall 12 km nedförslöpa var man rejält frusen. Närkontakten med den öppna spisen i Sa Calobra var så intensiv att både lycra och kolfiber nästan smälte. Nytankade men relativt omotiverade var det att klättra Calobra i småregn och vind. Fick tillbaka några sekunder på Mr. M. Enligt Strava 31.37 men inte alls roade. Här fick vi även en glimt av en betydligt mer påklädd Bradley Wiggins. Enligt rykten så skojade han till det med 3 st Sa Calobra. Detta på tider runt 25 min. Det är hårt i toppen och spännande blir det hur han kommer hålla ihop det i Girot. Snabbaste vägen hem och upptining. Därefter var man munter och riktigt glad när alla Team Kungälvare slöt upp och sjöng unisont vackert till min ära! Skumpa och idel glada miner. Ett stort tack och åter tack! 5 dagar i sträck buffén nobbades och därmed än mer glädje.

Sista dagen bjöd som vanligt på vind. Till sist blev det 170 km och nästan 6 h i sadeln. Kontrollerade backar och åter en utflykt ut till Randa. Team kompis Johan lyckades med ett sargat knä uthärda 156 km smärta. Det liksom sätter en ny nivå i laget. Jakten på apotek och smärtstillande var rätt fruktlös mitt under siestan. Som avslutning på veckan fick jag även kört solo medvind TT de sista 2 milen. Kan man snitta 47-48 på loppen framöver…

Summerar man Mallorca så bjöd ön på hyfsat väder, fantastiskt trevliga Team Kungälvare och bra körning i bergen. Lite för lite toppning på platten och därmed inga uppdrag åt Mr. M, annat än någon symbolisk spurt. Tack och lov kör jag icke Östgötaloppet, därmed ingen hets med formen. Tyr C55 funkade riktigt bra trots bitvis kraftig kantvind. Lite mer passning men inget man tänkte på. Respekt för nedförsluten med modulerande inbromsning. Gärna lika mycket fram som bak. Åter i Göteborg väntar hjul på att skickas ut till kunder. Säsongen är igång.