Semester och prenumeration på 3:e platser

Då har det rullat på ytterligare två sommarmånader. Efter Nationaldagslopp har det varit stiltje i race säsongen. Västboloppet i Senior blev det sista innan semester. Ett synnerligen aktivt lopp med utbrytningar, ikappkörningar och rävspel. Det sistnämnda är jag kass på så det blev att vika ned sig i spurten. En 3:e plats och lite klirr i kassan till klubbfest i höst. Roligt lopp där CK sundet sannerligen inte var blyga att attackera. Marcus Larsson, Hårde Viktor Torstensson och på uppgång Staffan Sandberg körde alla fint.

Efter Västbo bara att packa och få med familj och cykel åter till Rivieran. Denna gång en lägenhet i Theole Sur Mer. Med en vy att dö för. Theole ligger vid foten av Esterel bergen i Cannes bukten. Således helt perfekt för turer åt alla håll och för riktigt episka vägar bortanför Grasse. Helt bilfritt i bergen i juli ger lugn. I år hängde wattmätaren med och lite lidande blev det. Gourdon, Col de Vence, Col de Ecre och annat skoj. Oftast slank man ut varannan dag 08.00 och hemma vid 11-12. Så dags kunde man med lite tur vara tillbaka till familjefrukosten. Ej saknad och minimal åverkan på semester. Stel gubbe mata watt 08-09 är dock en annan sak. Fick till några pers i backarna dock (Strava). Har tidigare varit lyrisk om att cykla på Rivieran och för varje år med nya vägar blir man än mer fast i tron att dessa trakter har ett överflöd av allt en cyklist kan önska sig. Platt och böljande åkning, små och mastodont backar, skog och kalt, hisnande raviner och vyer, massvis med byar och borgar, perfekt asfalt, oftast lagom varmt, inga eller snälla bilister, kvalitetskaffe…Kort och gott när man forsar fram igenom ravinen mot Bar sur Loup och ryser, är det inte på grund av kyla.

Hemma igen i Sverige 26/7 var det lite höjda ögonbryn när vågen visade pondus. Vin och stabil energitillförsel på semester motverkar liksom det man tränar. Nu var det 1 vecka kvar till del 2 av racesäsongen skulle påbörjas. Först Nordiska veteran mästerskap i norska Sandefjord (2-3/8). Därefter veteran SM i Värnamo helgen efter. Onsdagen innan NM blev det till att köra GP i Kungälv. Ovanligt semestertighta elitgubbar och jag. 12 ggr uppför 45s spurtbacke var en gedigen uppladdning. Med hela vägen i grupp och spurt. 7:a, dock en bit efter solo Emil Andersson.

Veteran NM Sandefjord
Med ömt slå i dragkrok knä, var det att plocka upp CK Sundet Staffan på vår resa mot Sandefjord. Staffan gillar snacka cykel och det gör även jag. Således var vi tysta endast under loppen och när vi sov. Tur att ens respektive inte var med. I Sandefjord, en tidigare blomstrande valfångarstad var det rockfestival, cykelfestival och ett rejält röj på Rica mastodonthotellet där vi inkvarterade oss. Vi började i bil med att inspektera Tempo banan. Höjdkurvor är inte Norrmännens styrka. Det som var platt på papper var i verkligheten något som skärrade oss. Start med 1.5 km downhill. Vändbana, så samma backe var målbacke. Därefter mestadels böljande och vind med ut, vind mot hem. Tufft. Till hotel och kränga på kroppsskinnen. Pierca varandra med nummerlappar och därefter cykla ut till start. Vilse i Sandefjord. Tur att vi hade tid. Vid start perfekt organisation och fin vy från toppen på berget. Upp på podiet och iväg. Första 2 min var bara att parera nedför. Skarp sväng och därefter mata. Ut 15.5 km med snitt på 48.0 km/h. Skapliga watt med glimtvis öga på wattmätaren för att inte inledningsvis ta backarna testeronstinn på 600-700w. Något som kunde döda senare. Reserver kvar till vändpunkt. Till och med inspirerad på denna vackra bana. Efter vändning motvind och motlut. Inga märkvärdiga watt och tröttare.

Tvivlen började komma och ben stelnade. I ett sådant läge bara tanke att hålla ihop det. Ta vara på micro pauser och köra smart trots smärta. Inte min dag. Började inse att det datorn visade inte skulle räcka denna dag. Helt urlakad svängde jag in i 1.5 km målbacken. Tänkte sälja mig dyrt. Gav det sista. 50s bändande med 580w var det sista jag mäktade med innan man dreglade ned fin Felt cykeln genom att helt borta hänga över den. Sista insatsen räddade troligen medaljen. På grund av resultatstrul trodde jag fram till medaljutdelning på silver. Rejält snopen när jag ropades upp som bronsmedaljör. Inga monsterwatt, inga bra ben bara hårt arbete, ej helt tillfreds. Staffan i sin debut på tempocykel kom in på fin fin 9:e plats. Även han var rejält trött. Tempo kan vara plågsamt. Efter bankett och lite stadshäng var vi båda lagom möra och sussade in.

Inför söndagen hade det lovats regn vid start och åskväder sista 2 timmarna på loppet. Starten var 13.00. Åter igen var det lite si och så med höjdmeter. Min Garmin summerade till 124 km och 1350 hm. En 31 km varvbana (4 ggr) med både stora och små vägar. Öppna fält, i skog, knixigt och mestadels upp och ned. All in med tempodräkt, aerokineshoj, 4 små gel innanför brallor (Hulklår) och 2 st 0.5 aeroflaskor. Ingen langning hade vi. Svenska åkarna i landslagsdräkt var snygga. Jag och Staffan i CK Sundet skrud. Redan vid start kvavt och varmt. Inget regn kom under loppet… Direkt från start en pigg dansk i landslagsfärger. Även jag direkt i 3 egna utbrytningsförsök, varav det ena solo en stund. Åter samma dansk. Började förstå att han var bra. Efter 2 mil och första långbacken när norske tempomästaren gått loss och blivit inhämtad var alla lite möra. Kontraattack av dansken. Äsch tänkte jag och gick på för fullt och bryggade. Tittade bak och får se CK Sundet Staffans flin. Gött! Rejäl lucka. Går förbi dansken direkt och matar länge och hårt. Tittar på honom ler och säger att nu blir det skoj (= lidande). Därefter var vi mestadels 3 som jobbade i 105 km. En utbrytning som höll. Vid tre mil tappade jag ena flaskan. Rädd om det sista blev det till att dricka upp kvickt det man hade kvar. Vid 5 mil ingen vätska. In i mål på 4-5 dl som Staffan delade med sig. Även han kort på vätska efter tappad flaska. Staffan och jag tog alla våra förningar och oftast längre än danskens klockade 30-40s. Fjärde dansk (Som vi trodde var norrman) gled mestadels med och stod över. Jakten på oss var 6 man bakom. 5 Norrmän enligt rapporter. Vi höll 45s länge, som blev 1 min, 1.30, 1.50. Jag manade på att kämpa för 2 min som är lite av en psykologisk gräns. Vi fick 2 min. Därefter kom 3 min väldigt snabbt…

Inför sista varvningen med 31 km kvar böjade jag mattas. Staffan vrålade om kramp. Order av mig att han bara skulle ta rulle. Han slet med sig i 6 km till, sedan finito. Killen hade slitit heroiskt och varit askvit i ansiktet sista 20 km. Sista dl i hans flaska fick jag innan han släppte. Rejält rörd och depp för mig. Han var mer än förtjänt att rulla in med oss. Nu var det bara två som gjorde dragjobb. Landslagsdansken gjorde en halvhjärtad attack som jag körde in. Helt matt men tog alla backar och förningar. 12 km kvar, efter min förning stötte dansken igen i motlut. Ingen panik. Matade på och trodde jag kunde köra in. 1 min senare frågade jag norrmannen om inte han ville hjälpa till. Norrmannen i klubbdräkt svarade på danska att han inte kör in sin kollega…Bara mata vidare. Fick därefter lite hjälp av klubbdansken som ändå var mån om medalj. 4 km kvar gled kommmissarie bil upp. Information att klunga nu bara 1 min efter…Dansken trött och jag mest matt men i lite panik om att bli ikappkörda. Tog hela sista förningen fram till 150m kvar. Började spurta men helt körd. Tog danskens hjul men orkade inte passera. 3:a. Närmaste efter kom in 2.42 efter. Lite upprörd. Rätt information kunde möjligen ha inneburit sparade spurtben. Dansken ingen spurtkanon och jag ett helt väck och matt offerlamm. Vinnaren 30s före oss. Tuffaste lopp jag kört. 40.2 km/h snitt på 124 km med 1350 hm. Där i princip Staffan, jag och landslagsdansken slet i 105km. 1 l vätska och 4 små gels. Inga viktproblem efter loppet. Staffan slut på färjan hem. 2 mjukglass och stor stark senare var han lika cykel pratglad som innan. Gedigen gubbe det där.

Resultat NM: http://www.sykkelfestival.no/

Åter igen lång text men det var det värt. Nu närmast gubb SM med hårda startfält. CK Sundet med Marcus Larsson på tempo och linje. Staffan Sandberg och jag likaså. Grannen Fredrik Halldin på linje och Anders Andersson i youngster klassen. Höres.