Snabba tjejer…

GoVest är ett litet cykelmärke med omtanke. Resurserna är begränsade. Därför vi stolta över att kunna stötta cyklister efter bästa förmåga…

Lisa Ström är en tjej vars åsikter och tankar väger tungt på Kadens. Lisa kör i princip allt (CX SM CUP mästare, Mtb och landsväg): http://www.kadens.se/blogs/lisastrom/index.htm. Lisa har varit grymt bra på att misshandla alla våra hjul. Lisa kör på CX22, Thor och Tyr 38 – 2012.

Hanna Helamb är i dagsläget Sveriges framtid på juniorsidan. Nu är det landsväg som gäller. Hanna skall dock vara rätt vass i MTB också ;-). Hanna är flitig med race rapporter på sin hemsida: http://www.hannahelamb.se/. I år har de flesta lopp körts med Tyr 38 – 2012. Träningspassen med Thor. En av anledningarna till valet med kanttråd har varit flexibiliteten att snabbt kunna byta däck beroende på väder och underlag. Vi har försökt övertyga Hanna om 55 mm men 38 mm verkar vara favoriterna. Nedan är Hannas senaste race rapport. Trots strul har det gått riktigt fort i år…

Svenska Mästerskapen, U6 och EM!

Under sommaren har det vart två stora tävlingar. Det började med de Svenska Mästerskapen i Södertälje som bjöd på mycket dåligt väder. Spöregn, mycket vind och under femton grader varmt. Vårt linjelopp kördes på tisdagen i dessa relativt svåra förhållanden. Det var två varv på en 35 kilometersrunda som skulle köras. Första varvet var gruppen rätt samlad och det var en del attacker och utbrytningsförsök men alla var inhämtade fram till varvningen. När vi passerat mål och gick ut på andra varvet så ökade vi farten längst fram och direkt sprack gruppen upp. Vi var sex cyklister som kom iväg och körde lagtempo för att lyckan skulle öka, vilket den gjorde. Loppet avslutade med en klungspurt mellan oss sex cyklister där jag lyckades ta en tredje plats efter Alexandra Nessmar som vann och Anna Pålsson på en andra plats. Jag var inte alls nöjd med min spurt då jag visste att jag kunde bättre men nu efteråt så är jag ändå mycket glad med en brons-medalj.

Dagen efter kördes tempoloppet på drygt 18 kilometer. Denna dag slapp vi regnet men det blåste mycket. Jag startade hårt för att bara köra på allt vad jag kunde. Ut till vändpunkten gick det bra. Där var jag endast en sekund efter Alexandra. På tillbakavägen tappade jag dock lite. Hade en svacka någon kilometer efter att jag vänt där jag gick på för tunga växlar med för låg kadens. Men jag fick tillbaka flytet och kunde ta en silver-medalj endast slagen av Alexandra med tolv sekunder och det är jag jättenöjd med!

Förra veckan kördes U6 Cycle Tour, en sex-dagars tävling i Tidaholm. Det fanns ingen DamJunior-klass så jag startade i DamElit-klassen. Jag körde även tillsammans med Jessica Kihlbom och Beata Sandström från Alriksson UCI-lag vilket var jätteroligt! Det började med en kort prolog där jag lyckades ta en fjärdeplats! Jessica vann och tog den gula ledartröjan och jag tog den rosa ungdomströjan.
Etapp två var ett linjelopp, fyra varv på en runda som mätte 21 kilometer med en grusväg på varje varv. Regnet öste ner och stundvis så man nästan ingenting. Målet för dagen var att försvara tröjorna vilket vi lyckades med. Etapp tre var också ett linjelopp. En lång backe skulle köras upp för tre gånger med målgång sista gången på toppen. Jag körde på hårt i nedre delen av backen de två sista gångerna och Jessica tog över dragjobbet efter hälften. I mål slutade jag på en 13:e plats vilket gjorde att jag behöll ungdomströjan men vi tappade tyvärr ledartröjan. Fjärde etappen var GP. Vi satt med långt fram och Beata tog en tredje plats. Femte och sista linjeetappen lyckades vi ta tillbaka ledartröjan och behålla ungdomströjan. Sista etappen var ett tempolopp på 14 kilometer. Jag tog en sjunde plats fick samma placering i sammandraget. Jag vann även ungdomstävlingen och vi blev tvåa i lagtävlingen.

Det bästa med veckan var dock det samtal jag fick från Marie Höljer på Svenska Cykelförbundet. Hon berättade att jag var uttagen att representera Sverige på Europa Mästerskapen i Holland om tre veckor. Jag tillsammans med Alexandra Nessmar var de DamJuniorer som blev uttagna och vi ska köra både tempoloppet och linjeloppet. Ser verkligen fram emot detta! Innan EM körs Assen Tour i Holland som förberedelse därefter stannar jag och Alexandra kvar i Holland tills de andra cyklisterna kommer ner några dagar senare.